luni, 25 ianuarie 2010

Cele mai frumoase pisici din lume

Poate cateodata va intrebati cine a realizat fotografiile cu animale aproape ireal de simpatice si dragute pe care le primiti in slideshow-uri pe e-mail de la cunoscuti si prieteni. Cel putin in cazul pisicilor, creditul este adjudecat – Jane Burton a fost desemnata post-mortem cea mai buna fotografa de pisici din toate timpurile.
Ultimul album al doamnei Burton, care s-a stins in 2007, la varsta de 74 de ani, poarta numele “A Cat's Life” (Viata unei pisici), a fost lansat la mijlocul acestei luni si este, in fapt, o colectie de tip best of a celor mai reusite fotografii cu pisici pe care englezoaica le-a realizat de-a lungul vietii. Albumul este alcatuit numai din lucrari realizate in studiou, pe fundal alb, care au in prim plan ipostaze duioase sau inedite a pisicutelor, singure sau impreuna cu alte animale – caini, veverite, arici, pui de gaina sau rata, in momente unice de tandrete si prietenie, care in mod obisnuit nu au loc in viata salbatica sau domestica a animalelor. Toate cele 60 de “modele” feline, aristocratele tabbies britanice, fitoasele siameze, pufoasele persane sau jucausele vagaboante, sunt pisici care au apartinut doamnei Burton si sotului acesteia, Kim Taylor. Domnul Taylor, fotograf de animale salbatice, isi aduce aminte de talentul rar al lui Jane de a surprinde animalele in cele mai bune ipostaze: “Avea o abilitate teribila de a prinde pe film caracterul felinelor. In lumea fotografilor este de notorietate faptul ca pisicile sunt animalele cel mai dificil de fotografiat in studio, dar Jane a reusit sa le faca sa se simta in elementul lor, in fata reflectoarelor, sa se joace si, chiar mai mult, sa se imprieteneasca cu animale de care, in circumstante obisnuite, nu s-ar apropia niciodata. Cu toate acestea, a fost o munca colosala – in medie, pentru o singura fotografie din album, Jane a petrecut 4 ore in studio." Pe langa numeroase fotografii cu pisici si alte animale salbatice, cuplul a realizat numeroase documentare despre animale si natura pentru posturile de televiziune BBC si ITV.
Sursa Descopera.ro




Cine spune ca printesa noastra nu poate concura cu cele de mai sus?

Religia secolului XXI incotro?

La inceputul secolului XXI, imaginea pe care Omul o are despre sine in Univers este una mai curand dezolanta: s-a nascut absolut intamplator, in urma “tamponarilor” accidentale ale moleculelor in “supa primordiala”, si isi duce zilele intr-o realitate materiala si mecanica impersonala, care pare a fi complet insensibila la existenta lui.
Are religia un viitor?
Cine se afla cel mai aproape de a intra intr-o "fundatura" evolutionista, americanul religios sau agnosticul european? Aceste intrebari au fost ridicate de jurnalistul american John Tierney intr-un articol publicat la finele anului trecut in The New York Times, ele fiindu-i "inspirate" dupa cum marturiseste, de cartea unui coleg.

In "The Faith Instinct: How Religion Evolved and Why It Endures" autorul, Nicholas Wade, afirma ca nevoia simtita de oameni de a "idolatriza" este una determinata genetic, imprimata in circuitele neurale ale mintii de selectia naturala datorita enormului avantaj conferit de religie societatilor primitive. Dar daca exista un instinct primar religios, cum se explica atunci faptul ca tot mai putini oameni merg la biserica in tarile Europei de Vest? se intreaba Tierney.
Agnostic fiind, dupa cum precizeaza, jurnalistul ar fi fost tentat sa priveasca acest "trend" european drept unul prevestitor al unei miscari generale catre secularizare, pe masura ce societatile devin mai bogate si mai educate; dar acest trend, spune el, nu este detectabil in Statele Unite, unde oamenii obisnuiesc sa frecventeze biserica in mod regulat.
In opinia lui Tierney, din ratele scazute ale natalitatii inregistrate in tarile europene, s-ar putea trage concluzia ca agnosticii si ateii vor fi "infranti" in cele din urma dintr-un punct de vedere evolutionist, fiind inlocuiti de populatiile in crestere de credinciosi din alte societati; dar ca este la fel de posibil si ca "necredinciosii" sa-si poata dezvolta noi institutii laice care sa le furnizeze beneficiile evolutioniste ale religiei.
La randul lui, Nicholas Wade crede si el in viitorul bisericii. "Proportia in care oamenii practica religia in statele moderne poate creste sau poate slabi in functie de circumstante sociale precum razboiul sau privatiunile, dar religia este improbabil sa dispara in totalitate".
Sunt religiile monoteiste invechite?
Tot in "The Faith Instinct,", dupa ce aduce in discutie unele dintre contestarile la adresa credintelor traditionale (precum argumentul oamenilor de stiinta ca Iisus n-a avut nicio legatura cu inventarea Crestinismului, iar Mohamed ar putea chiar sa nu fi existat), Nicholas noteaza ca aprecierea pentru muzica, la fel ca religia este si ea o inzestrare umana universala, capabila sa-i uneasca pe oameni, sa-i emotioneze si sa le ridice spiritul in sfere inalte.
"Oare nu exista vreo cale de a transforma religia in versiuni mai potrivite pentru epoca moderna? Cele trei monoteisme (iudaismul, crestinismul si islamul) au fost create pentru a raspunde nevoilor unor societati care au existat cu multe secole in urma. Faptul ca ele au rezistat atat de mult nu inseamna ca au fost menite sa reziste pe vecie, ci doar ca au devenit precum unele opere celebre ale lui Mozart, pe care oamenii le asculta fericiti mereu si mereu. Dar lumea muzicii nu a atins perfectiunea finala cu Mozart", mai crede Nicholas Wade.
Potrivit lui Wade, in mod traditional religia a fost cea care a reusit sa-i implice pe oameni intr-o experienta multisenzoriala comuna (muzica, poezie, dans), in masura sa le starneasca "cele mai adanci emotii de care este mintea capabila, inspirandu-i sa priveasca dincolo de propriul interes la ceva ce ar putea fi mai valoros, sanatatea si supravietuirea societatii lor, cultura sau civilizatia."
Doar ca, in prezent, aceste experiente au devenit tot mai rare in multe religii, nu-i de mirare asadar ca multora religia nu le mai inspira nimic. "Cele trei monoteisme par a-si fi atins limitele dezvoltarii lor cu mult timp in urma, ramanand in urma fata de complexitatea in continua crestere a societatilor umane si dezvoltarea enorma a cunoasterii organizate".
Transformarea religiei
In cartea lui, Nicholas Wade mai afirma si ca scopul in care a evoluat comportamentul religios a fost doar acela de a incuraja supravietuirea societatilor umane. Ca atare, cei care administreaza religiile n-ar trebui sa considere ca ele nu pot suferi nicio transformare. Dimpotriva, religiile sunt structuri in cel mai inalt grad ajustabile nevoilor societatii, dat fiind ca sunt formate intr-o negociere implicita cu puterile supranaturale care ulterior furnizeaza instructiuni pentru promovarea intereselor societatii. Trebuie insa, inainte de toate, sa intelegem ca negocierea este posibila.
Poate ca religia are nevoie sa treaca printr-o a doua transformare, similara in scop cu tranzitia de la religia vanator-culegatorilor la cea a societatilor "asezate", conchide Tierney in articolul lui. In aceasta noua configuratie, credinta si-ar pastra vechile puteri de a-i aduce pe oameni impreuna pentru un scop comun, fie ca acesta va fi unul moral sau unul de aparare. Cum ar putea oare arata produsul unei astfel de transformari?
Nu pot crede intr-un Dumnezeu care-mi cersete in fiecare zi rugaciuni" - Friedrich Nietzsche
O posibilitate ar fi in opinia jurnalistului american cea a unei versiuni a ambientalismului (dar cu muzica mai buna si ritualuri putin mai elegante decat sortarea gunoaielor): pentru ca, "o Biserica Verde le-ar putea furniza oamenilor lectii si valori comune similare cu cele predicate de religiile traditionale".
Inca din secolul 18, iluministul Voltaire profetea ca religia crestina va disparea in decurs de un secol. Un secol mai tarziu, alti filosofi, unii chiar incompatibili intre ei precum Marx si Nietzsche, atacau si ei crestinismul si religiile in general, prevestindu-le sfarsitul iminent. Totusi, religia crestina exista si astazi, chiar daca nu mai exercita rolul hegemonic tipic secolelor trecute.
Nu pot crede intr-un Dumnezeu care-mi cersete in fiecare zi rugaciuni" - Friedrich Nietzsche
O posibilitate ar fi in opinia jurnalistului american cea a unei versiuni a ambientalismului (dar cu muzica mai buna si ritualuri putin mai elegante decat sortarea gunoaielor): pentru ca, "o Biserica Verde le-ar putea furniza oamenilor lectii si valori comune similare cu cele predicate de religiile traditionale".
Inca din secolul 18, iluministul Voltaire profetea ca religia crestina va disparea in decurs de un secol. Un secol mai tarziu, alti filosofi, unii chiar incompatibili intre ei precum Marx si Nietzsche, atacau si ei crestinismul si religiile in general, prevestindu-le sfarsitul iminent. Totusi, religia crestina exista si astazi, chiar daca nu mai exercita rolul hegemonic tipic secolelor trecute.
Se mai spune si ca mai ales convergenta a trei fenomene intercorelate creeaza impresia unei "renasteri a religiei" la scara mondiala: expansiunea activitatii de misionariat, radicalizarea fundamentalista si utilizarea "instrumentalizanta" a potentialului de violenta propriu tuturor principalelor regiuni istorice.

Descentralizarea religiilor
Un prim semnal al acestei "vitalitati" ar fi acela ca pretutindeni in interiorul organizatiilor religioase si al bisericilor avanseaza grupari din asa-numitele religii consolidate, acest fapt fiind valabil atat pentru hinduism si budism, cat si pentru religiile monoteiste.
Si mai impresionanta este insa considerata raspandirea regionala a acestor religii consolidate in Africa si in tari din Asia orientala si sud-orientala. Iar succesul activitatii de misionariat pare si el a depinde de flexibilitatea formelor corespondente de organizare. In acest sens, Biserica catolica, transnationala si multiculturala, s-ar adapta mai bine trendului globalizator decat bisericile protestante, organizate pe baze nationale.
Cele mai dinamice dintre toate sunt insa considerate retelele descentralizate ale Islamului, mai ales in Africa sub-sahariana, si cele evanghelice, mai ales in America Latina.
Si daca dezvoltarea constiintei religioase in Statele Unite nu se "pupa" nicicum cu modelul secularizarii in continua expansiune, potrivit politologilor Pippa Norris si Ronald Inglehart, exista explicatii. Prima dintre ele ar fi una demografica, care pune vitalitatea religioasa a societatii americane pe seama numarul relativ mare de imigranti proveniti din societati preponderent traditionaliste; mai exista si o alta structurala, explicatie bazata pe "slabiciunea" sistemelor de asistenta sociala din SUA, care ar fi inadecvate menirii lor de a proteja sectoarele vulnerabile ale populatiei de riscurile sociale ale capitalismului "fara amortizatoare".

SURSA Descopera.ro

joi, 14 ianuarie 2010

AH1N1, pandemie falsa?

Wolfgand Wodarg, lider de sanatate al Consiliului Europei, considera groaza A H1N1 o “campanie a panicii”, o “pandemie falsa”, unul dintre cele mai mari scandaluri medicale ale secolului si pretinde ca vaccinurile, bazate pe celule canceroase, “soptesc” mesajul “va fi mai rau”.
Pentru W.W., pandemia A H1N1, care a inceput ca Gripa Mexicana, devenita ulterior Gripa Porcina, a fost nici mai mult nici mai putin decat o campanie de creare a unei false impresii de insecuritate, astfel incat companiile farmaceutice sa faca profit de pe urma populatiei speriate.Considerand "pandemia" drept "una dintre cele mai mare scandaluri ale secolului", dr. Wodarg a solicitat o cercetare amanuntita a situatiei. Rezolutia propusa de el in cazul investigarii rolului companiilor farmaceutice in povestea A H1N1 a trecut de Consiliul Europei de la Strasbourg. O dezbatere de urgenta va fi sustinuta la sfarsitul lunii ianuarie.Referitor la vaccinul impotriva Gripei Porcine, dr. Wodarg a declarat ca acesta a fost dezvoltat la repezeala. Unele ingrediente nu ar fi fost suficient testate, iar lucruri mai rele urmeaza sa se intample, a declarat oficialul. "Vaccinul creat de Novartis a fost produs intr-un bioreactor, din celule canceroase, o tehnica nemaifolosita pana acum", a mai adaugat el.

duminică, 10 ianuarie 2010

Anul 2009 in imagini

Uneori o fotografie spune cât o mie de cuvinte, măiestria celui care o realizează reuşind să surprindă într-un singur cadru o întreagă poveste, un amalgam de emoţii, sentimente şi evenimente.
































SURSA http://www.descopera.ro/

luni, 4 ianuarie 2010

Salamandra deţine secretul regenerării

Savantii din cadrul Departamentului Apararii al Statelor Unite lucreaza la modificarea geneticii unei specii de salamandra din Mexic, deoarece acest animal care conform mitologiei aztece este considerat reincarnarea zeului Axolotl, detine proprietatea de a-si auto-regenera parti amputate din corp.
Cunoscut de localnici sub denumirea de “Monstru de Apa”, straniul amfibian traieste doar in canalele poluate sapate de civilizatia aztecilor in partea de sud a capitalei Mexico City. Salamandrele Axolotl au demonstrat in timpul testelor de laborator ca sunt capabile sa-si regenereze de la sine picioarele, falcile, pielea, diferite organe si chiar parti din creier si maduva spinarii amputate de cercetatori. Afland de acesta capacitate neobisnuita, Departamentul Apararii S.U.A. a alocat de urgenta fonduri in valoare totala de 6,25 milioane $ unor cercetatori, in scopul studierii secretului detinut de acesta mica vietate acvatica. Secret care i-ar putea ajuta in viitor pe cei peste 1 000 de soldati americani care s-au intors din Irak si Afganistan fara maini si picioare.Intr-un laborator din Mexico City, unei salamandre i s-a retezat un picior in scop demonstrativ, mica vietate depasind momentul prin cresterea unui alt membru identic cu cel retezat.“Omul detine pana la un punct capacitatea de a-si regenera anumite tesuturi ranite. Dar acest amfibian are capacitati absolut incedibile, deoarece in urma unor rani sau amputari grave, salamandra Axolotl intra intr-o stare unica in care organismul sau repeta procesul embrionar in care micul animal se re-dezvolta” declara fascinat profesorul Elly Tanaka din cadrul Centrului pentru Terapii Regenerante din Dresda. Dr. Tanaka a modificat cu succes genetica salamandrelor minune folosind un mutagen natural care duce la aparitia epidermei transparente. Pentru acesta operatiune in premiera mondiala, Dr. Tanaka a injectat unei salamandre o serie de gene fosforescente recolate de la o specie de meduza, pentru a putea vedea in detaliu cum actioneaza procesul regenerativ.Dupa aputarea diferitelor parti din corp, salamandrele spre deosebire de oameni, isi contracta instantaneu vasele de sange limitand astfel sangerarea. Celulele din epiderma lucreaza foarte repede pentru a acoperi rana si a forma o “blastema”, adica o zona de celule stem din care va creste noul membru. Pe langa acesta capacitate, cercetatorii au mai descoperit ca genomul salamandrelor mexicane este de 10 ori mai mare decat cel uman.

Tesuturile umane vor fi “scoase la imprimanta”

Prima bio-imprimanta 3-D, capabila sa printeze tesuturi, a fost construita de o firma americana.
Firma Invetech a livrat primul dispozitiv de acest tip companiei Organovo, cea care a dezvoltat tehnologia bio-printingului.
Cu ajutorul acestei tehnologii si al aparaturii performante asociate ei, a devenit posibil un proces care, pana in urma cu cativa ani, parea inca de domeniul SF: construirea, celula cu celula, a unor portiuni de tesut uman.
Bio-imprimanta 3-D reprezinta o platforma foarte flexibila, putand fi utilizata pentru numeroase tipuri de celule si tesuturi. Un software special permite inginerilor sa construiasca un model tridimensional al structurii tisulare prevazute a fi reconstituita, dupa care tesutul este construit efectiv, celula cu celula, cu ajutorul unor dispozitive automate, calibrate extrem de precis, cu ajutorul laserilor.
Intrand in dotarea laboratoarelor de cercetari profilate pe cultura celulelor si a tesuturilor, bio-imprimantele 3-D vor accelera dezvoltarea unei noi ramuri a medicinii - asa-numita medicina regenerativa.
Peste cativa ani, ele ar putea furniza chirurgilor tesuturi "la comanda", pentru inlocuirea unor portiuni distruse sau iremediabil afectate ale pielii sau ale unor organe interne.